Het creëren van een zoekinstrument dat gespecialiseerd is in verschillende kennisgebieden om de verschillende informatiebronnen op het internet te selecteren, te organiseren, bij te werken en te evalueren is het hoofddoel van de RFID bibliotheek. Het instrument slaagt erin een brede zichtbaarheid te geven aan beide documenten en aan de instelling. De doelstellingen van de RFID bibliotheek zijn het bewaren van het institutionele geheugen, het ontsluiten en beschikbaar stellen van de intellectuele productie die binnen de instelling wordt gegenereerd, door middel van elektronische publicatie, waardoor documenten, evenals de historische collecties, en andere documenten waarvan ze deel uitmaken van de collecties, breed zichtbaar en toegankelijk worden gemaakt.
Redenen om het RFID bibliotheek systeem toe te passenDe RFID bibliotheek brengt voordelen met zich mee voor het onderwijsproces door toegang tot informatie te bieden aan studenten en docenten. De belangrijkste voordelen zijn: – Het bieden van toegang tot informatie, altijd en overal, waardoor meerdere mensen gelijktijdig gebruik kunnen maken van hetzelfde digitale object; – Verspreiding van de instelling op het nationale toneel om een grotere projectie ervan mogelijk te maken; – Grotere zichtbaarheid en evaluatie door de professionals van de wetenschappelijke productie en onderzoeksgroepen van de instelling; – Snelle en efficiënte informatie herstel; – Registratie van het geheugen van de institutionele productie; – Bewaring van het materiaal in digitaal en gedrukt formaat, aangezien de slijtage als gevolg van het gebruik en de weersomstandigheden zal ophouden te bestaan.
Beschikbaarheid van informatieDe implementatie van de RFID bibliotheek brengt voordelen met zich mee voor het onderwijs- en onderzoeksproces, aangezien het een ruimte is die openstaat voor alle gebruikers die toegang hebben tot het internet, zonder beperking of discriminatie voor iedereen die er gebruik van wil maken. Het laat informatie sneller circuleren, waardoor effectieve mogelijkheden ontstaan voor onderzoekers, docenten en studenten om makkelijker samen te werken op het gebied van onderwijs. Het leerproces zelf wordt positief beïnvloed door de gemakkelijke beschikbaarheid en reproductie van informatie. |